Този уеб сайт съществува благодарение на Екзисто

Поука вместо омраза, усмивка вместо презрение – старогръцка мъдрост.

Така с усмивка се обръщаме към клиентите ни от Библио.bg (Александър Петров и Мая Манчева), които случайно открихме, че са споделили недоволство от съвместната ни работа по изграждане на уеб сайта им – електронен магазин за продажба на книги. Накратко клиента споделя, че не сме изпълнили предварително дефинираната спецификация и сме надвишили договореният срок за изработка, и че уеб сайта им „съществува въпреки Екзисто“.

Хубаво нещо е истината, а още по-хубаво е, когато я имаш писмено и възможността да я докажеш е налице. За да не изпаднем в емоционални нападки и злословия, ние няма да публикуваме дълги обяснения, най-малкото защото няма смисъл да се обясняваш за нещо, което си свършил, както трябва и в разумен срок.

Друга мъдрост казва „Човек живее 75% със своята фантазия и само 25% с фактите – в това е неговата сила и неговата слабост“ – Ремарк. Ето защо в отговор на нападката към екипа ни, представяме факти и хронология, които са писмено документирани:

1. Подписваме договор за изработка на проекта на дата 25 Октомври 2010 година със срок на изработка 10 работни седмици.

2. Клиента изпраща начален дизайн на 25 Октомври 2010. Проекта включваше разработка на уеб сайт с предоставен дизайн от клиента.

3. Екзисто изпраща изготвен, валидиран xHTML върху дизайн концепциите за преглед от страна на клиента на дата 16 Ноември 2010г

4. Изпращаме на клиента достъп до изготвен административен модул с въпроси за поясняване на функционалности, които следва да се доработят – 8 Декември 2010г

5. Среща с клиента след което става ясно, че проекта е изпълнен с дребни забележки, които биват отстранени, но клиента изпраща запитване за оферта за вграждане на нови, допълнителни функционалности – 06 Януари 2011

6. След въведени допълнения и отразяване на нови коментари, клиента е поканен да приеме уеб сайта си и да бъде обучен за работа със системата за управление на съдържанието на дата 18 Февруари 2011г

Нормално е, когато се правят преработки и допълнения срока да се увеличава, именно за това и имаме клауза в договора, която установява тази практика и с подписа си клиента се е съгласил с това условие.

Договора дефинира заплащане на дължими суми на вноски след определен етап от извършена работа. Ако работата не е била извършена коректно и в срок, как клиента е заплащал дължимите вноски навреме и да приеме да заплати финална вноска по проекта на дата 21 Март 2011г.?

А защо нищо не се споменава в тази публикация за насоките, които получавахме от клиента от типа „Това е примерен дизайн, не е финален над който ще се работи“, или „Тук трябва да има еди каква си функционалност, но нямаме дизайн за нея“, нито ясна представа как точно да я обвържем с другата функционалност на уеб сайта, „Вие как ще ни посъветвате за имплементиране на един или друг елемент“ и също безкрайното търсене, изпращане на безброй имейли, телефонни разговори и запитвания от наша страна в продължение на седмици наред за дизайн на функционалности, които по спецификация имаме за изпълнение, а реално ги нямаме представени? За почти цялостната преработка на сайта след като непрекъснато бяха внасяни промени, които променяха концепцията на уеб сайта и вече програмирани елементи, биваха програмирани повторно, за да следват новата визия? Всички тези неясни елементи, въпроси, допълнителни уточнения и нови допълнения и пояснения дали не изискват време и ресурс, който начално не е предвиден в проекта? Защото винаги е по-лесно да сочиш с пръст отсрещната страна и да не признаеш своите пропуски.

В публикацията си клиента цитира дати за които не става ясно какво иска да каже от типа: * 19.04.2011  г. – на тази дата…, споменават за заимстван админ модул – странно от къде, като до момента не сме разработвали електронен магазин за продажба на книги, електронни книги, списания и други…освен ако не се има предвид типови функционалности, каквито всеки електронен магазин предлага, като например потребителски профили, имейл шаблони, поръчки и други. Няма много логика в тези обвинения, освен злоба за това, че в определен момент сме спрели да угаждаме на клиента и да съдействаме без за това да си искаме съответното заплащане.

Ето в този момент се превръщаме в лошият доставчик, когато въпреки че нещо не е предвидено за разработка, ние сме поискали прилагането му да бъде заплатено допълнително. В този момент, когато поискаме труда ни да бъде заплатен, изведнъж се оказва че тези елементи е трябвало да се сетим, че ще им трябват, те един вид по презумпция следва да се добавят към проекта. За съжаление нямаме отдел с паранормални способности и ако нещо не е заложено, споменавано или показвано, няма как да отгатнем, че се очаква да е налично.

Така уеб сайта вместо реализиран със съдействието на Екзисто, става реализиран въпреки Екзисто, без да се отчитат безкрайните консултации и съвети, които сме вложили в изработката на проект, отличаващ се от останалите на пазара, защото вярваме, че именно това ни отличава от домашното производство на уеб сайтове – възможността да представим адекватно и ефективно консултиране и ценни насоки. Клиента дойде при нас по препоръка, като за това получи и доста добри условия за изработка на проекта, далеч под пазарно установените, но това също не се взима под внимание.

Работим с достатъчно на брой клиенти за да сме наясно, че не можем да отговорим на високите критерии на всички, колкото и да се опитваме да го направим. Стремим се обаче да се придържаме към истината и най-вече когато сме се постарали клиента да се чувства удовлетворен, което в случая каквото и да бяхме направили нямаше как да осъществим.

С това искаме да кажем на бъдещите си клиенти: Да – работим усилено във Ваша полза, но не и за наша сметка. Да – правим компромиси, но не до безкрайност и да – влизаме Ви в положението и проявяваме разбиране, когато намираме такова и от Ваша страна за нормални бизнес практики. Да – имаме много доволни клиенти и такива, които не приемат услугите ни за достатъчно качествени, но това няма да ни спре да се стараем да сме полезни за Вас и Вашият бизнес и с работата си да допринесем за успешното Ви представяне в интернет, на което и до ден днешен разчитат стотици наши клиенти.

На клиентите ни от Библио.бг желаем много бизнес успехи, защото въпреки или със съдействието на Екзисто уеб сайта има добър потенциал.

3 comments

  1. Браво! Забелязал съм, че има доста хора (за някои като Вас това са клиенти както и за мен – разработвам сайтове също), които са с много слабо разбиране за това какво реално въвличат „детайлно“ поставените им изисквания, като техните претенции никога не стихват. Сега като чета всичко това силно се радвам, че не ми възложиха работата по този проект по-горе цитираните „иноватори“ на електронни издания и по-конкретно АП 🙂

  2. Аман от тъпанари, дето не знаят какво искат. Браво за поучителната статия!

Коментарите са затворени.