Как може да ни е полезна страница 404?

page404-1

Повечето посетители на уеб сайт попаднали на страница 404, бързо затварят уеб сайта, раздразнени, че не са намерили това, което търсят и не знаят накъде да се отправят. Най-често избора им е уеб сайта на Вашият конкурент.

Какво означава грешка 404?

Често я намираме, като „Грешка 404 – страницата не е намерена“. Това е HTTP статус код, възприет от W3C консорциумът, като стандарт през 1992 година. Какво значат конкретните цифри?

Първата 4-ка индикира, че грешката възниква от страната на клиента. Причината може да е в грешно изписан линк (URL адрес).

Цифрата „04“ посочва конкретната грешка „Не е намерена“ от групата на 4хх. Други грешки от тази група са:

  • 400 Bad Request,
  • 401 Unauthorized,
  • 402 Payment Required,
  • 403 Forbidden, и т.н.

Малките уеб сайтове могат да установяват и коригират лесно своите референции, но при по-големите сайтове проследяването на грешни линкове, водещи към изтрити или преместени страници е доста по-трудно. Причините, за тази често срещана грешка „Страницата не е намерена“ могат да бъдат няколко:

  • URL-а на страницата е променен;
  • Страницата е изтрита;
  • Грешно изписване на адреса на страницата;
  • Уеб сайта в момента не е онлайн;
  • Уеб сайта вече не съществува и други

Да погледнем проблема през погледа на потребителя. Когато посетител на уеб сайта попадне на страница „Грешка 404“, първото, което му идва наум е „Ами сега? Какво да направя?“ След това най-често затварят вашата страница, освен ако не намерите начин да ги накарате да останат.

Очевидно има смисъл в това да подходите по по-различен начин от стандартното „Грешка 404. Страницата не е намерена“.

Като цяло една добре премислена страница 404 трябва да отговаря на следните въпроси и проблеми:

– Интуитивен дизайн, който да ориентира добре потребителя, без да го предизвика да затвори страницата
– Полезно съдържание, което да даде отговор на въпроса „Какво да направя сега?“, представяйки полезни насоки и примери за стъпки, които потребителя би предприел за да намери търсената от него информация
– Да вземе под внимание проблемите, които са свързани със SEO на страницата.

Вземайки под внимание тези три отправни точки, можем да дадем следните препоръки, които да следвате при създаването на страница „Грешка 404. Страницата не е намерена“.

1. Бъдете мили с посетителите.

Не ги карайте да се чувстват глупаво, когато са достигнали до тази страница. Опитайте да се поставите на тяхно място и им покажете желание да им помогнете да намерят това, което вероятно търсят.

2. Не използвайте технически език.

Термина „Грешка 404.“ сам по себе си звучи достатъчно технично и неразбираемо за потребителите. Няма нужда да използвате други специфични технически детайли описващи причините, породили грешката. Дори не е нужно да изписвате и „404“, опитайте просто да обясните проблема, който е възникнал.

3. Подсетете потребителите да проверят изписването на URL адреса

Може да се окаже, че при въвеждането на адреса в браузера, посетителя е допуснал грешка. Подсещайки го за тази опция, потребителя може бързо да провери, дали въведеният адрес е коректен и дали това е причината за затруднението.

4.Придържайте се към установеният в уеб сайта стил и дизайн

Дизайна на страницата трябва да е в тон със стила, заложен в уеб сайта и стила на Вашата марка и корпоративна идентичност. Така посетителя няма да се обърка и реши, че е попаднал на друг сайт.

5. Страница 404 трябва да има по-различна структура

За посетителя трябва да е ясно от пръв поглед, че страницата няма почти никакво съдържание и не е това, което се е опитал да намери. Не прилагайте твърде много текст и препратки, за да не остане с грешно впечатление, че се намира на търсената от него страница, а на нея просто няма това, което той търси.

6. Малко чувство за хумор никога не вреди!

Много често страница 404 е възможност за дизайнерите и разработчиците да се изявят и покажат своите креативни идеи. Вместо потребителите да затворят бързо страницата, ако има забавен елемент в нея, те се задържат по-дълго на нея и вероятността да останат на уеб сайта е по-голяма.

7.Бъдете полезни и дайте насоки към потенциални резултати

Ако потребител е достигнал до страница 404, той вероятно е търсил нещо. Помогнете му да го намери. Не пропускайте в страницата да приложите главно навигационно меню или препратки към премахнати наскоро страници или към такива, на които сте променили адреса. Друг добър вариант е да приложите препратки към най-често посещаваните страници или менюта в уеб сайта. И разбира се винаги прилагайте препратка към страница „Начало“

8. Добавете поле за търсене.

За да не изгубите посетителя, дайте му втора възможност да намери това, което търси, като използва полето за търсене.

9.Дайте му възможност да изпрати сигнал за грешка.

Би било добре да предоставите на потребителя възможност да Ви изпрати съобщение за грешка, в случай че той би бил склонен да го направи. Така Вие самите по-лесно ще установявате и намирате проблемни страници в уеб сайта.

10. Погрижете се за SEO на уеб сайта.

За да е добре оптимизиран уеб сайта е нужно да се минимизира броя вътрешни линкове водещи към страница 404 или още по-добре – да се изключи възможността за трансформация на некоректните линкове водещи към страница 404. Webmaster Tools ще са ви полезни при проследяването на грешки в уеб сайта, включително и тези с код 404, както и причините поради които те възникват.