Стартирането на нов, малък бизнес отнема време. Рядко се случва още с откриването на фирмата, вече да печелите милиони. За да достигнете до този ефект се изискват постоянни усилия и разумен маркетингов подход, за да наложите своята марка и увеличите продажбите си.
Повечето успешни компании, които познавате разполагат с много високо квалифициран маркетингов екип, който ежедневно се грижи за облика на компанията. Често малките компании не могат да си позволят издръжката на подобен екип и вие ще трябва сами да се справяте с планирането и организирането на маркетинговата стратегия на компанията. Това не е невъзможно и ако обръщате редовно внимание на няколко основни маркетингови задачи – успеха ще достигне и до Вас. Струва си да вложите малко време и да научите за основните маркетингови стратегии и инструменти, които бихте могли да прилагате в ежедневието си. Ще видите че ще откриете нов начин за постигане на бизнес успехи, за какъвто не сте и подозирали. Не е нужно да придобиете магистърска степен по маркетинг. Трябва само да се поинтересувате за основни инструменти в маркетинга и задачи, чието прилагане ще допринесе за вашия успех.
Предлагаме на Вашето внимание няколко основни и важни маркетингови аспекти с които ще постигнете по-добри бизнес резултати. Започнете стъпка по стъпка и редовно отделяйте време на тези задачи. Така малко по малко маркетинговите усилия, които полагате ще увеличават продажбите ви стабилно с течение на времето.
Цялостната стратегия за това как можете сами да си помогнете с правилното маркетиране на вашата компания, продукти и услуги ще представим в няколко последователни статии.
Първата от поредицата статии ще стартираме с тема:
Ефективност на уеб сайта
Приемете, че Вашият уеб сайт е вашата витрина. Трябва да влагате толкова усилия за доброто подреждане и организация на виртуалната ви витрина, колкото бихте вложили ако имахте традиционен магазин на главна улица. Уеб сайта Ви трябва да привлича клиенти и да ги кара да се връщат отново и отново.
Отворете вашият уеб сайт. Представете си че сте нов потенциален клиент и си задайте следните въпроси (или още по-добре ще е да намерите някой, който никога не е виждал уеб сайта ви, нека той да отговори на тези въпроси):
1. Кое е първото място на което попада погледа ви?
Типично посетителя на уеб сайта задържа вниманието си върху конкретен елемент само за няколко секунди. Това означава, че за това време трябва да им грабнете вниманието и да ги уверите че имате какво да им предложите. Уверете се, че първото нещо, което видят е достатъчно интересно за да ги задържи по-дълго на страниците на уеб сайта.
2.Става ли ясно още в първият момент за какво е уеб сайта?
Отново ще отбележим, че времето Ви за предаване на ясното послание за това, какво предлагате, е ограничено. Ако има твърде много разсейващи вниманието елементи е възможно потребителя да се обърка и изобщо да не разбере какво продавате.
3. Достатъчно ясно и на видно място ли сте представили най-важната информация?
Повечето потребители биха искали веднага да научат най-важното, без да е нужно за целта да предприемат много действия. Ако трябва например дълго да скролират в страницата, за да достигнат до основната идея, по-скоро ще напуснат страницата по-рано, отколкото на вас би ви се искало. Уверете се, че уникалните Ви продажбени предимства са ясно представени и изтъкнати. Тази част от информацията казва в едно изречение или дори и по-малко, защо потребителя трябва да купи от вас. Ето защо трябва да направите този текст да изпъква пред останалото съдържание на страницата.
4. Лесно ли намирате ползите от продукта или услугата?
Всеки посетител би искал да научи възможно най-много информация за ползите от вашите продукти и услуги. Възможностите и технически специфики на продукта също са важни, но най-важното нещо за потребителя е как той ще улесни живота му, как ще го направи по-лесен и приятен.
5. Имате ли функции предизвикващи потребителска реакция (т.нар. call-to-action бутони)?
Ако клиента харесва това, което вижда, важно е бързо да го предизвикате да действа. Това може да стане, като му дадете опции от типа „Поръчайте сега“, „Тествайте безплатно сега“, „Научи повече“, „Изпрати запитване“ и други. Внимавайте и да не объркате потребителя с твърде много бутони и опции, изпращащи различни послания. Изберете един или два, които имат най-голямо значение и са лесни за откриване на страницата.
6. Цветовете и изображенията на уеб сайта дали са естетически издържани?
Ако уеб сайта ви е прекалено наситен, натрупан и дразнещ по отношение на цветова комбинация и графична наситеност, ще изгубите потребители. Отделете малко време за да координирате цветовете и приложите висококачествени снимки, които се асоциират ясно с продуктовото ви послание.
7. Лесно четим ли е шрифта, който е използван на уеб сайта?
Убедете се, че не е необходимо потребителите да се взират прекалено, за да прочетат посланието Ви. Имайте предвид, че понякога прилагането на стандартни шрифтове е по-добре, отколкото такива, които на пръв поглед изглеждат по-специални, забавни или интересни.Трябва да съобразите размера, цвета и стила на шрифта с фона и контраста на уеб сайта.
8. Има ли дълги параграфи на страницата с прекалено много текст?
Дългите и обемни параграфи най-често биват пропускани от потребителите. Опитайте да ги разделите на няколко по-малки параграфа, в които потребителя с един бърз прочит може да разбере основното послание.
9. Заглавията на секциите достатъчно показателни ли са?
Дизайна на уеб сайта и ползваемостта са важни елементи, които за съжаление рядко им се отделя задълбочен анализ, проектиране и внимание. Погледнете от гледната точка на потребителя – каква информация бихте искали да намерите на уеб сайта? Планирайте добре менютата на сайта и задължително приложете секции „За Нас“ и „Контакти„.
10. Лесно ли можем да се свържем с вашата компания?
Ако уеб сайта е добре организиран, ще привлече повече клиенти, които често биха искали да зададат допълнителни въпроси и получат още информация. Уверете се, че ще е лесно за тях да ви намерят. Потенциалните клиенти също биха искали да знаят че ще могат да ви открият и за в бъдеще при необходимост от допълнителни услуги или гаранционна поддръжка.
11. Можете ли да откриете информация за собственика или служителите на компанията?
Посетителите често искат за знаят кой реален човек стои зад всички имейли или телефонни разговори. Наличието на страница „За Нас“ е добър начин да покажете на света, че сте най-добрият екип, който може да предложи нужният продукт или услуга. Приложете и снимки – всички обичат да асоциират лицето с което се комуникира.
12. Чувствате ли се лично обвързан?
Посетители, които се чувстват лично обвързани е по-вероятно да станат ваши клиенти. разкажете вашата история и споделете защо вие сте правилният избор. Можете да направите представянето си по-лично, като сте честни, използвайки обикновени думи и прилагайки истински препоръки от други ваши клиенти.
13. Стила на текстовете в уеб сайта е корпоративен или разговорен?
Корпоративният стил е добър…за големите корпорации. За малките компании не е добре да се правят на големи. Официалните обръщения ви отдалечават от аудиторията ви. Възможността да установите връзка с клиентите ви е основна причина поради която те биха ви избрали, затова избягвайте прекалено сложните и корпоративни описания. Ако клиентите ви търсиха подобен стил, те щяха да се обърнат към вече наложени в бранша корпорации.
14. Имате ли достъпна уеб форма?
Уеб формите са добър начин да проследите движението на вашите посетители на уеб сайта. Уверете се, че са на достъпно място в страницата. Колкото по-добре изглеждат, толкова повече хора ще ги попълнят.
15. Имате ли мултимедийно съдържание?
Мултимедията е страхотен начин да добавите характер и предизвикате интерес към вашият уеб сайт. Видео, запис на предавания, обучения и други, които представят интерактивно вашето послание към аудиторията по един по-привлекателен начин.
16. Има ли линкове към социални медии?
Социалните медии ви позволяват да комуникирате с вашите потенциални клиенти и на самите тях да комуникират един с друг. Включете линкове към Вашият блог, Facebook, Twitter и други социални медии в които имате акаунти. Улеснете клиентите си в това да ви намерят по-лесно.