Интуитивност и ползваемост на уеб сайт

Идеята при изграждането и изработката на повечето уеб сайтове е да представи информация за фирмата, продукти или услуги пред крайният клиент на компанията. Какво се случва обаче, ако потребителя среща затруднение в намирането на тази информация за продукти и услуги? Излизат от страниците на уеб сайта и се обръщат към интернет страниците на конкурентните компании. Тук идват основните правила, които е добре да следват за изграждането на интуитивен уеб сайт, което от друга гледна точка подпомага и по-доброто индексиране на уеб сайта от търсещи машини.

Търсене

Един от най-важните аспекти на ползваемостта е възможността за търсене. Полето за търсене ще позволи на потребителите по най-бързият и удобен начин да намерят това, което търсят. По тази причина търсещите машини в днешно време са сред най-популярните уеб сайтове в света. Представете си ако например eBay нямаше опция за търсене по ключова дума и продуктови филтри, колко стъпки щеше да е необходимо да предприеме потребителя и време да вложи за да намери търсеният от него продукт. Напоследък е актуално търсене с визуализиране на резултатите в момента на изписване на търсената дума, което също значително улеснява потребителите в по-бързото намиране на нужната информация. Този елемент става абсолютно задължителен за тези уеб сайтове, които имат продуктова насоченост, където функционалността може да бъде съчетана с прилагането на продуктови филтри, чрез които потребителя да селектира важни за него параметри на които да отговаря търсеният от него продукт.

Подробни заглавия и ключови думи

Тези елементи са важни за ползваемостта, защото подпомагат потребителите в това бързо да прочетат заглавието на страницата и да се ориентират сред информацията на уеб сайта. Приема се че потребителите не обичат дългото и продължително четене онлайн. Повечето предпочитат да хвърлят бърз поглед на дългите текстове „по диагонал“ за да разберат дали съдържат информацията, която им е нужна. Подробните заглавия са като пътни знаци за потребителите – водят ги по техният път през уеб сайта и затова трябва ясно да показват съдържанието на страницата, без разбира се да се прекалява. Използването на ключови думи в текста на страницата, като начало на нов параграф, подчертани за да изпъкват помагат на потребителя по-лесно да се ориентира насред дългите текстове и да се съсредоточи върху тази част от  текста, която представлява интерес за него. Запомнете – ключовите думи за да правят ясно впечатление трябва да се поставят в началото или в края на параграфа.

Site Map и свързани страници

Доброто организиране и подреждане на карта на сайта с ясни заглавия на секции и препратки е друг ключов елемент за добрата ползваемост на уеб сайта. Често се срещат потребители, които ще прегледат картата на сайта за да прегледат цялостната информация, представена на уеб сайта, така както читателите се запознават със съдържанието на една книга. Приемете че потребителя не винаги е наясно с това, което търси и използвайки картата на сайта може да се ориентира лесно сред списъка със заглавия на страници и основни секции на уеб сайта. Картата на уеб сайта е и основен инструмент за добра SEO (search engine optimization) оптимизация.

Контакти

Приложете различни начини, които да улеснят потребителите при свързването им с вас и вашият екип. Можете да приложите списък с имейл адреси, телефонни номера, форум или дори live чат, който е особено полезен ако компанията ви предлага поддръжка. Друг често предпочитан от потребителите начин за връзка с Вас е да изпратят онлайн запитване, затова приложете на видно място бутон за достъп до формата за контакт и връзка с вас. Също не бива да пропускаме възможността за прилагане на Skype чат и обаждания и всички други социални мрежи, които по един или друг начин улесняват връзката с Вас и Вашите клиенти.

Използването на Rich Media

Една снимка казва повече от сто думи! Прилагането на диаграми, снимки или други визуални материали често обяснява нещо много по-добре от думите. Rich media означава снимки, видео и аудио клипове. Хората обичат да им е удобно и гледането на снимки, видео или слушането на аудио е много по-удобно за тях отколкото четенето и разбиране на текст от уеб сайта. Освен това статистиката сочи, че Rich media файловете задържат вниманието на потребителите 10 пъти повече в сравнение с текстовата информация.

Сега, когато интернет е най-достъпната медия и уеб сайтовете в него се множат за секунди е от огромно значение да организирате така вашето интернет представяне, че то да отговаря на правилата за интуитивност и ползваемост на уеб сайта, за привлече вниманието на потребителите.